Goed nieuws voor iedereen die af en toe een fris biertje lust! Een recente studie, uitgevoerd door de University of Western Ontario, laat immers zien dat enkele biertjes dezelfde cholesterolverlagende eigenschappen hebben als wijn.

Dertig minuten nadat de proefpersonen een biertje gedronken hadden, lieten ze een vermindering in LDL optekenen. LDL is de “slechte” cholesterol. Wanneer deze stof in de bloedvaten oxideert, zet deze zich vast op de celwand. Hierdoor verhardt de celwand en uiteindelijk leidt dit tot een totale verstopping. Het gevolg is dat het hart (of de hersenen) afgesloten worden van zuurstofrijk bloed. Men spreekt dan van een hartaanval (of een herseninfarct).

Terug naar onze studie: de onderzoekers vermoeden dat de gerst, nodig om bier te maken, een gunstig effect heeft op de LDL waarden in het bloed. Gerst bevat immers polyphenolen, stoffen die ook in andere voedingsstoffen voorkomen en die zorgen voor een gezondere cholesterolspiegel.

Ren nu niet naar het cafe om je eens goed te bezatten: na 3 biertjes verdwijnt het gunstig effect van bier op de cholesterol en kan bier zelfs de oxidatie van LDL cholesterol versnellen. Aangeraden wordt om maximaal 2 alcoholhoudende drankjes per dag te nuttigen. 2 per dag wil niet zeggen dat je tijdens de week kan “sparen” en deze dan in het weekend in één dag mag opdrinken…